Vanliga frågor
Innan du kommer till oss är det viktigt att din hund är väl rastad, detta gäller särskilt hundar som är livliga till sin natur och valpar/äldre hundar som annars kan få svårt att hålla sig. Var ute i god tid då stress vid ankomst kan påverka hela besöket negativt.
Meddela antingen vid bokning eller när du kommer om det är något särskilt vi ska tänka på, te.x. om ditt djur har ont någonstans, har någon sjukdom, foderallergi, hudproblem, är ängslig eller rädd samt om du önskar någon extratjänst i samband med besöket.
Vi är en kontantfri salong. Vi tar kortbetalning.
Om ditt djur har en sjukdom t.ex. epilepsi, ser vi gärna att du stannar kvar av säkerhetsskäl och när det gäller katter kan vi ibland behöva lite hjälp av ägaren att hålla katten under vissa moment. Då går det bra att sitta i vårt väntrum och ta en kopp kaffe eller te så kallar vi dig ifall vi behöver din hjälp.
I andra fall så lämnar du in den tid du bokat och vi ringer dig när ditt djur är färdig eller strax innan om du önskar det. Vi har inte ägare med under behandlingarna då det är viktigt att djuren inte blir distraherade och att inte fler personer än nödvändigt är inne i salongen då vi vill skapa så lugn miljö så möjligt.
Vi är vana vid att arbeta med både ängsliga och svårklippta hundar. Vi arbetar lugnt och metodiskt med positiv förstärkning och sätter säkerheten främst. Visar en hund tendenser att bitas använder vi munkorg för att minimera skaderisken, oftast behövs detta bara under vissa moment men är aldrig en bestraffning för hunden utan ett verktyg för att frisören ska kunna fullfölja behandlingen under trygga former. Det är viktigt att träna hantering även hemma och klippa hunden regelbundet för att komma tillrätta med problemen. Vi har alltid en målsättning att se framsteg från gång till gång och kommer ge dig råd för hur ni kan träna vidare.
Pälsvården hemma ska starta så snart du fått hem din valp och denna träning är otroligt viktig att det börjas i tid för att undvika framtida problem, ju längre du väntar desto svårare blir det att vänja din valp vid pälsvård och pälsen kan börja tova sig.
Vi rekommenderar att boka valpträning så snart din valp känns trygg nog att komma till nya miljöer och därefter en spabehandling som första behandling på salongen. Första helklippning / trimning rekommenderar vi från 4 månaders ålder för de flesta raser.
Hur lång tid behandlingen tar för just din hund/katt beror på många faktorer. Dels val av behandling, typ av klippning, i vilket skick din hund/katts päls är samt hur pass van din hund/katt är vid pälsvård och klippning sen tidigare. Vi lägger in pauser för de djur som behöver det och bokar in våra kunder så att vi kan vara flexibla för att undvika stress för djuren. För oss är det viktigaste att ditt djur får en positiv upplevelse och att behandlingen blir väl utförd, därför ringer vi dig när din hund/katt är färdig eller strax innan om du önskar det.
Vid expresstid jobbar utövaren med ditt djur utan avbrott och du får en fast upphämtningstid som vi håller under förutsättning att pälsen är i bra skick och ditt djur är okomplicerad. För valpar/kattungar och vid första besöket rekommenderar vi att boka en vanlig tid. Detta alternativ passar de hundar/katter som är vana att gå på salong men kan även vara fördelaktigt om ditt djur blir stressad av att va runt andra djur, har ett sjukdomstillstånd, värk eller är till åren och det därav är bra att korta ned behandlingstiden. Expresstid kräver särskild anpassning och kostar därav 85 kr extra.
Detta beror på ras och pälstyp. Ett bra hund/katt schampo är anpassat till djurets PH-värde och torkar inte ut huden. Vissa raser som tex bichon Frisé och pudel kan behöva badas var 14e dag för att hålla pälsen i schack medan en korthårig hund ofta räcker att bada när den blivit smutsig eller luktar illa. Fråga din hunds frisör eller din uppfödare för råd specifikt för din hund.
Hur ofta klorna ska klippas beror på hur pass din hund sliter ned klorna men generellt rekommenderar vi att klippa lite varje vecka om du klipper klorna hemma. Ifall du kommer till salong för kloklippning räcker det oftast med var 2e – 4e vecka då vi vet hur långt vi kan klippa och kan ta mer vid ett tillfälle. Valpar behöver klippa sina klor minst var 14e dag.
Om klorna blivit för långa leder det till smärta i hundens tass och leder då tassen får en felaktig vridning och även risken för klobrott ökar, därför är det viktigt att alltid hålla klorna korta. Har klorna blivit långa kan det också vara smärtsamt att klippa dem då hunden är öm i sina klor och tassar till följd av de övervuxna klorna. Är din hund rädd för kloklippning är det alltså inte en bra idé att “utsätta” hunden för det sällan, istället är det viktigt att jobba bort denna fobi och omvända kloklippningen från något obehagligt till en positiv upplevelse genom träning med positiv förstärkning. Hundar som utvecklat fobi för kloklipp behöver professionell hjälp, vi har ett särskilt program för detta där vi tränar stegvis med positiv förstärkning för att hunden ska kunna övervinna sin fobi.
Nej, vi kan inte ta emot djur med smittbara parasiter eftersom dessa kan sprida sig till andra djur. Vid parasitangrepp debiteras dagens besök men du får din tid tillgodo att utnyttja när vi har en återbudstid att erbjuda. Katten/hunden ska då blivit behandlad och konstaterad fri från parasiter.
Ja, det går bra då vi håller alla kundhundar åtskilda men vi rekommenderar att försöka undvika att boka tid under löp då det kan vara stressande för okastrerade hanhundar att känna lukten av en löptik samt att tiken kan va mer känslig under denna period.
Är din tik, honkatt eller smådjurshona dräktig ska bokning ske via telefon där detta meddelas. Besöket får inte ske närmare än 3 veckor före beräknat datum för födsel och tidigast 2 veckor efter kullens fötts.
Vi använder utvalda produkter från K9 competetition. Vi har särskilt schampo för djur med allergi och anpassade schampo/balsam för olika typer av pälsar. Våra produkter finns även att köpa i vår butik, fråga gärna vår personal om råd för rätt produkt till ditt djurs pälstyp och behov.
Ja, vi släpper ej ihop kundhundar pga skaderisken. Vi har rutiner för desinficering av verktyg och vi utför endast arbete i rena pälsar varför alla våra pälsbehandlingar inkluderar bad.
Vi behöver ditt personnummer för att det tyvärr finns kunder som inte dyker upp på sina tider utan att avboka, så kallade no shows. Skulle vi inte debitera dessa uteblivna besök skulle vi istället behöva ta högre priser för att kompensera för dessa uteblivna besök vilket vi inte tycker är rätt.
Vi har 24h avbokningsmarginal och det går bra att avboka dygnet runt antingen online (avbokningskod i ditt bekräftelse sms), via mail eller via telefon.
Vi förstår att det kan va känsligt att lämna ut sitt personnummer, därför erbjuder vi också möjligheten att förskottsbetala sin tid och då räcker det med kontaktuppgifter där vi kan nå dig.
Våra kunders integritet är viktigt för oss. Vi följer GDPR vilket innebär att vi raderar alla uppgifter på kunder som inte varit aktiva under en tidsperiod på max 5år ur vårt register. Vi använder inte dina personuppgifter i marknadsföringssyfte om du inte aktivt signat upp på våra nyhetsutskick. Vi uppdaterar våra lösenord regelbundet och i våra anställningsavtal har alla anställda förbundit sig att inga känsliga uppgifter lämnas ut till tredje part.